A sakkozás szórakozás, sport, játék és végeláthatatlan számítási rendszer egyben, ami megtanít küzdeni, nyerni és veszíteni, miközben fejleszti a jellemet és a szellemet. Ha egy igazi komplex készlettel szeretnéd meglepni gyermekedet, a sakk a kiváló választás! Olvasd el, hogy miért!
A sakkozás szórakozás, sport, játék és végeláthatatlan számítási rendszer egyben, ami megtanít küzdeni, nyerni és veszíteni, miközben fejleszti a jellemet és a szellemet. Ha egy igazi komplex készlettel szeretnéd meglepni gyermekedet, a sakk a kiváló választás! Olvasd el, hogy miért!A sakkozás előnyei
Fejleszti gyermeked- logikus gondolkodását,
- kreativitását,
- problémamegoldó képességét,
- döntéshozó képességét,
- memóriáját,
- türelmét,
- fegyelmét,
- sportszerűségét és
- finommotorikáját.
Szemléletváltó játék
A sakkozás számos pszichológia értékkel örvendezteti meg játékosát, például segít neki abban, hogy megtanuljon más szemszögből is vizsgálódni. Ez a fajta hozzáállás nemcsak a játékmenet során elengedhetetlen, de a való életben is, hiszen ahhoz, hogy sikeres emberré cseperedjén gyerkőcöd, figyelnie kell környezetére, megismerni annak lehetőségeit, korlátait, és lépést tartani azok változásaival.A tetteknek következménye van
A sakktáblán minden döntés gyermeked kezében van, ezáltal teljes körű felelősséget kap. Egy-egy átgondolatlan lépésre az ellenfél serege csap le, így csapdába csalva őt. Ezáltal gyerkőcöd minden elkövetett hiba után megtanulja, hogy ötleteit folyamatosan ellenőrizni kell ahhoz, hogy eredményes és hosszú játékot tudhasson maga mögött.Kapocs a generációk között
Ha valaki egyszer elsajátította a sakkozás művészetét, akár élete végéig művelheti a játékot. Nem számít sem kor, sem testalkat, mindenki megtalálja a játék során a másikhoz vezető utat, így akár az unoka és a nagypapa is leülhet egymással egy sakkmenetre, a sakktábla kötött világa által egyszerű lesz a kapcsolatteremtés.A sakkozás alapjai
1. A tábla felállítása: A táblát úgy helyezzétek el, hogy mindkettőtök jobb kezéhez essen a világos sarokmező. A második sorban a gyalogok várakoznak, míg az első sorba a bástyák kerülnek a két szélső sarokmezőre, majd mellettük befelé a huszárok következnek, mellettük pedig a futók, illetve a vezér helyezkedik el a saját színével megegyező mezőn. A kimaradt hely a királyé lesz. 2. A bábok menetmódjai:- Király: egyetlen mezőt léphet fel, le, oldalra vagy átlósan, de soha nem kerülhet olyan helyre, ahol leüthetik (sakkba).
- Vezér: tetszőlegesen mozoghat bármelyik irányba akármennyit, amíg nem ütközik saját figurába. Ütéskor az elfoglalt mezőn meg kell állnia.
- Bástya: tetszőleges számú mezőt léphet, azonban csak előre, hátra vagy oldalirányban.
- Futó: bármennyit lehet vele lépni, de kizárólag átlósan. Csak a kezdőmezővel azonos színű mezőre léphet.
- Huszár: két mezőt haladhat az egyik irányba, majd 90 fokos fordulattal még egyet megtehet. A huszár átléphet másik bábon.
- Gyalog: előre lép, átlósan üt. Egyszerre egy mezőt tud haladni, kivétel a kezdőpozícióból, ott két mezőt is léphet.
- Amennyiben a gyaloggal eléritek a sakktábla túlsó oldalát, úgy a figura egy tetszőleges bábuvá léphet az elő.
- En passant: menet közbeni ütés, amikor a gyalog alapállásból két mezőnyit mozdul, ezzel az ellenfél egy gyalogja mellé érkezve, így leverheti azt.
- Sáncolás: A király két mezőt lép oldalra, ezáltal a bástya a király másik oldalára kerül. Feltételei, hogy a király és a bástya első lépése kell legyen, illetve a két bábu között nem állhat sem saját, sem ellenkező színű figura.
- A kezdés joga: Mindig az kezd, aki a világos figurákkal játszik.
- Matt: A király nem tud kikerülni a sakkból. Ellépéssel, közbehúzással vagy támadó báb ütéssel lehet a sakkból kikerülni, amennyiben egyik sem lehetséges, úgy vége a játéknak.
- Döntetlen, ha:
-
- Patt jön létre (a soron következő játékos királya nem áll sakkban, azonban egyetlen másik bábjával sem tud lépni),
- közösen megegyeznek a játékosok,
- nincs elegendő báb a matthoz,
- ugyanaz az állás háromszor ismétlődik,
- ötven egymást követő lépés során nincs ütés, sem gyalog lépés.
- Mindig védjétek a királyotokat!
- Vigyázzatok a bábuitokra, hiszen minden figura értékes!
- Próbáljátok meg a tábla közepét uralni!
- Használjátok a játék során az összes figurát!
Forrás: 1, 2